Kaikki sai alkunsa vuonna 1886 pienessä Ascoli Picenon kylässä Italiassa, jossa Pantofola d’Oro'lla on tähän mennessä 130 vuoden historia käsityönä tehdyistä jalkapallokengistä. Tinkimätön laatu ja lähes pakkomielteinen pyrkimys täydellisyyteen kuvastavat oivasti italialaisvalmistajan identiteettiä. Jokainen nahkapala on valittu huolella ja käynyt läpi tarkan laadunvalvonnan kenkien tuotantoprosessissa kokeneiden suutarien valvovan silmän alla. Samanaikaisesti kenkävalmistaja toimii perinteitä kunnioittaen vielä tänäkin päivänä Lazzarinin suvun perheomistuksessa.
Brändin nimi kumpuaa siitä rajaviivasta, joka tekee designin ja tuotteiden laatukriteereiden noudattamisesta lähes uskonnollista. Alunperin brändi tunnettiin nimellä “Calzaturificio Lazzarini”, mikä tarkoittaa Lazzarinin kenkätehdasta, mutta eräs legendaarinen kohtaaminen yhden Juventuksen isoimman tähden kanssa tuli muuttamaan kaiken.
John Charles, joka on äänestetty Juven kaikkien aikojen parhaaksi ulkomaalaispelaajaksi, pistäytyi itse kenkätehtaalla aikeissaan hankkia uuden kenkäparin ja kun hän kokeili niitä jalkaan, hän huudahti välittömästi: “Questa non è una scarpa, è una pantofola. Una Pantofola d'Oro!” Tämän pääpiirteittäinen suomennos kuuluu “Nämä eivät ole kengät, nämä ovat tohvelit. Kultaiset tohvelit!” Ja näin syntyi brändin osuva nimi - Pantofola d'Oro - tai Kultaiset tohvelit.