Kun mietitään Superfly-kenkiä, olemme kaikki samaa mieltä vähintään yhdestä asiasta - ne on suunniteltu räjähtävää nopeutta varten. Noin kaksi vuotta sitten Nike vei jalkapallokenkien nopeuden täysin uusiin ulottuvuuksiin, kun he esittelivät Mercurial Superfly-mallin. Uutta Superfly V-mallia suunniteltaessa, Nikellä oli entistä kokonaisvaltaisempi ja tarkempi lähestymistapa yhtä ominaisuutta koskien, ja kyseessä on tietenkin nopeus.

"Lähestymistapamme uuden Mercurial-mallin kehityksessä oli haastaa kaikki olettamukset nopeutta koskien, ja luoda markkinoiden nopeiden jalkapallokenkä," sanoo Nike Football Design-vastaava Jeongwoo Lee. "Suunnittelimme kengän sitä päämäärää silmällä pitäen, että sen jokainen ominaisuus ja siinä käytetty materiaali olisi optimaalinen räjähtävän nopeaa juoksua varten."

Yksi tärkeimmistä ominaisuuksia, joka vei heidät lähemmäs tavoitettaan, oli anatomisesti suunniteltu pohja. Uusi innovatiivinen pohja muovautuu jalkojen luonnollisten muotojen mukaan. Tämä rakenne estää jalan liikkumisen kengän sisällä, ja tämän sijaan sallii jalan liikkua ainoastaan kengän liikkeiden mukana. "Fysioterapeutit, joiden kanssa teimme yhteistyötä, olivat sitä mieltä että uusi pohja vähentää painopisteiden aiheuttamaa ärsytystä, kuten myös ei toivottua jalan liikkumista kengän sisällä. Kun edellä mainitut haittatekijät eliminoidaan, on mahdollista siirtää niihin käytetty energia juoksuun ja tehdä siitä entistä nopeampaa ja sulavampaa." sanoo Lee.

Uusi Mercurial Superfly tulee markkinoille kesäkuun alussa.

Anatominen muoto ei kuitenkaan ole ainoa muutos kengän pohjalevyssä, sillä uudessa Superfly-versiossa käytetään yksikerroksista pohjaa, mikä tekee siitä 40% kevyemmän kuin edellisen mallin hiilikuitupohja. Tästä huolimatta Niken suunnittelutiimi on onnistunut tekemään siitä entistä kevyemmän sekä joustavamman.

Toinen tärkeä elementti nopeuden lisäämiseksi saattaa kuulostaa hieman mielenkiintoiselta, sillä kyseessä on jarrutus: "Nopea pysähtyminen on erittäin kriittinen osa nopeutta", väittää Lee. "Jos pelaajat eivät luota siihen että pysähtyminen voi tapahtua turvallisesti myös nopeassa vauhdissa, he alkavat hiljentämään vauhtia ajoissa. Hyvä esimerkki tästä on autolla ajaminen."

Uusien nopeuskenkien valmistaminen vaati luonnollisesti paljon erilaisia testejä, ja Niken suunnittelutiimi käytti jopa hyväksi virtuaalista Finite Element Analysis (FEA) -testausta, mikä antoi kengän suunnittelijoille tieteellistä dataa siitä, mikä kitkaa lisäävä kuviointi sopii parhaiten nopealle pelaajalle. Kun tulokset saatiin, ne lisättiin testikenkiin ja annettiin Niken eliittipelaajien käyttöön, joiden palautteiden kautta saatiin tieto siitä, toimivatko kengät myös käytännössä. "Kenkien nappulat ovat samanmuotoisia kuin edellisessä mallissa, mutta niiden paikkoja ja suuntia on hieman muutettu."

Uusi Mercurial Superfly tulee markkinoille kesäkuun alussa.

Jopa kengän päällinen on suunniteltu nopeutta varten. Tämän takia on Nike on kehittänyt Flyknit-päällisen, mikä tuo maksimaalisen pidon palloon jopa erittäin nopeassa vauhdissa. Hyödyntämällä FEA:n testejä, Nike kehitti Flyknit “speed rib” 3D-tekstuurin, mikä lisää selvästi enemmän kitkaa kengän ja pallon välille, kuin edellinen malli.

Pienet "ribsit" ovat 1 mm paksuisia kengän ylä- ja keskiosassa, mutta 2,5 mm paksuisia kengän etuosassa. Vaikka niiden päätehtävä on tuoda pitoa nopeaan vauhtiin, ne on myös suunniteltu vaihtamaan väriä liikkeissä. Jotain, mikä sopii täydellisesti Mercurial-pelaajalle!

Mitä sanot? Sopiiko uusi Mercurial Superfly sinulle?